Tyrrell 008

De vergeten Tyrrell 008 Fan car

Unraced 1970 - 1979

In 1976 en 1977 reed het team van Ken Tyrrell met de revolutionaire P34 rond. Het was een gewaagd en succesvol concept. Echter hield Goodyear het voor gezien om alleen voor de P34 speciale banden te fabriceren. Voor 1978 kwam het team met de conventionele 008 op de grid. Echter was het originele plan om de Tyrrell 008 Fan car te bouwen. We weten allemaal hoe het team van Brabham een jaar later met de BT46B met overmacht de Grand Prix van Zweden won.

De Tyrrell P34 was ontworpen door Derek Gardner, echter verliet Gardner het team in 1977 na zeven jaar actief te zijn geweest voor het Tyrrell Racing team. Maurice Phillippe was de opvolger van Gardner binnen Tyrrell. Maurice was in de jaren 60 al werkzaam voor Team Lotus en was onder andere medeverantwoordelijk voor het design van de Lotus 49, Lotus 72 en de Lotus 56 Turbine indy car.  In 1974 zou hij voor Parnelli de VPJ4 F1 ontwikkelen.
De Tyrrell 008 was een conventionele Formule 1 wagen met vier wielen o.a. ook ontwikkeld door Gene Varnier. Echter was er een groot geheim waar weinig mensen vanaf wisten. Het originele plan was om van de 008 een Fan car te maken.

Hoe zag deze Tyrrell 008 fan car er dan uit? Zover ik het kon achterhalen was de bedoeling dat een grote ventilator op de voorkant van de krukas, dus voor de motor, gemonteerd zou worden om zo lucht door de radiatoren te blazen, welke horizontaal geplaatst waren aan de achterzijde van het chassis onder de benzinetank. Het idee achter dit concept was dat het naast het koelen van de motor ook de wagen tegen het asfalt zou zuigen.

Brian Lisles was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de fan die zou worden gebruikt.  De fan werd gemonteerd op een Silentblock bus aan het einde van de kruk. Zo werd de lucht via de radiotoren en de koeling naar de achterkant van het chassis en de uitlaten gebracht.  Als je goed kijk naar de Tyrrell 008 zie je aan de bovenkant van de engine cover een sleuf zitten waar de lucht dan weer uit kwam.

Het Tyrrell team had in hun garage een testopstelling in gereedheid gebracht met een Tyrrell 008. Zoals hierboven vermeld was Brian Lisles verantwoordelijk voor de fan. Vele fans zijn uitgeprobeerd op de wagen. Na de juiste gevonden te hebben vertrok het team eind 1977 in het geheim naar Paul Ricard in Frankrijk.  De Tyrrell 008 fan car werd getest door Patrick Depaillier. Het team kwam er al vrij snel achter dat ondanks het koude weer de Tyrrell 008 problemen met de koeling had. Voeg daarbij toe een aantal technische mankementen en het team ging vlug over op conventionele radiatoren voor de koeling. Het concept werd niet meer gebruikt.

Wat niet veel mensen weten is dat dit niet de eerste poging van Maurice Phillippe om een fan car te ontwerpen, hij was ook zeker niet de enigste ontwerper die dit bedacht dit lees je zo dadelijk. Tussen 1975 en 1977 werkte Maurice voornamelijk als freelance ontwerpen voor onder andere het Fittipaldi team. In 1977 gaf Willy Kauhsen aan dat hij plannen had om Formule 1 te gaan rijden. Maurice had in datzelfde jaar voor het team een wagen ontworpen waarbij er een fan voor de motor werd geplaatst. Daarbij zou de wagen aangedreven worden via een Alfa Romeo blok. Kauhsen zou twee jaar later pas haar debuut maken in de Formule 1, waardoor het ontwerp niet gebruikt werd.

Iemand van Brabham zou tijdens deze test gezien hebben dat de Tyrrell 008 geen conventionele radiatoren had. Maar zag dat de wagen over een fan beschikte.  Dit zou hij hebben gezien toen de wagen op een chassis stands stond waardoor er duidelijk naar de auto gekeken kon worden. En een jaar later reed Brabham met de BT46B op het Zweedse Anderstorp waar men pardoes de race won. Na die race trok Brabham de BT46B terug. Waarschijnlijk omdat het fan concept verboden zou worden.

Maar is dit wel het correcte verhaal achter de Brabham BT46B? Jim Hall had gezegd dat het Fan concept iemand anders zijn idee was, van een team dat niet al te ver van hun vandaan lag.

In de herfst van 1977 had David Cox gesolliciteerd bij het Tyrrell Team voor de positie van track engineer. Van de 80 sollicitanten was Cox een van de zes overgebleven sollicitanten. Tijdens zijn bezoek aan de fabriek, waar Cox overigens te horen kreeg dat hij niet zou worden aangenomen, zag hij de plannen voor de Tyrrell 008 Fan car liggen. Een concept dat hij jaren eerder al eens had uitgewerkt maar nooit ten uitvoer had gebracht op een wagen.

Maurice Phillippe werd in eerste instantie wat boos op Cox omdat hij de plannen had gezien. Maar na de toezegging dat hij zijn mond zou houden vroeg Maurice aan David of hij een dergelijk ontwerp werkend kon krijgen. Echter werd al snel duidelijk dat het design voor de Tyrrell 008 fan car niet zouden werken.

Toen in 1978 de Brabham BT46 ten tonele verscheen zag Cox meteen dat de koeling van de wagen een probleem zou gaan worden. Daarop heeft hij Bernie Ecclestone, op dat moment de eigenaar van Brabham, opgebeld met het probleem dat hij zag. In overleg met Gordon Murray en aan de hand van een hoop berekeningen werd de Brabham BT46B geboren.

Bronnen: Autosport magazine/Forum, Gene Varnier, Archive David Cox

Tagged