Kleine teams

Waren kleine teams als Forti echt zo slecht?

Blog UnracedF1

Tot 2005 deden er in de Formule 1 veel kleine teams mee, vooral in de jaren 80 en de jaren 90 waren er veel mensen met te veel geld die hun geluk beproefde in de Formule 1, de meeste van hun gingen al ten onder een paar seizoenen later, sommige wisten niet eens een seizoen af te maken. Ondanks dat men roept dat die kleine teams slecht waren kan je je afvragen of dit wel zo was, houdt hierbij het Williams team in 2019 in het achterhoofd.

Dit is de reden dat ik een aantal van mijn favoriete kleine teams in de Formule 1 de statistieken erbij gepakt. Wat schets de verbazing, kijkend naar de finish uitslagen, veel teams zouden anno 2020 enorm veel punten pakken. Zo blijft toch wel dat Teams als AGS, Lambo (Glas F1), Coloni en Osella vrij veel punten bij elkaar zouden sprokkelen. 

Vallen er dan ook nog kleine teams buiten de boot? Ja, helaas zijn er toch teams geweest in de afgelopen 35 jaar die het voor elkaar hebben gekregen om met de puntentelling anno 2020 niet een punt te scoren.  Teams als EuroBrun, Life en Andrea Moda zijn hier goede voorbeelden van. Veel plezier met de trip down what if!?

Spirit Racing 1983 – 1985
Een van die kleine teams die stiekem veel punten zou sprokkelen was het kleine Spirit team dat in 1983 haar debuut  zou maken als test hack voor het testen van de Honda motor nadat het in 1982 vrij goede resultaten had laten zien met de Spirit 201 met een Honda V6 in 1982. Vooral 1984 springt eruit bij Spirit Racing. Het jaar waar het team zowel met de Hart 415T reed als met de Ford Cosworth DFV V8. Na drie races in 1985 hield het team het voor gezien in de Formule 1, ondanks dat er geopperd werd terug te keren in 1986 met een nieuw chassis.

 Seizoen 1983Seizoen 1984Seizoen 1985
Punten systeem 1981–19900 (best 7e plaats)        0 (best 4x 8e plaats)0 (best DNQ)
Punten systeem 20206 Punten18 Punten0 Punten

Ram Racing 1983 – 1985
Ram Racing, het team van John Macdonald, was in 1976 en 1977 al actief in de Formule 1. Met tussen poses ook in 1980 alvorens het team in 1983 met haar eigen wagen op de proppen kwam de RAM 01 aangedreven door een Ford Cosworth DFV en DFY motor. Het was een vrij obscure team echter herinnerd iedereen de Skoal bandit sponsoring op de wagen nog wel. Eind 1985 hield het team het voor gezien. Ondanks geruchten dat een RAM 04 nog zou debuteren in 1986.

 Seizoen 1983Seizoen 1984Seizoen 1985
Punten systeem 1981–19900 (best 12e plaats)0 (best 8e plaats)0 (best 9e plaats)
Punten systeem 20200 Punten13 Punten2 Punten

Osella Squadra Corse 1980 – 1990
Osella is een van de kleine teams die het langste actief is gebleven in de Formule 1. Het team van Enzo Osella debuteerde in 1980 al in de Formule 1.  Het team liet vooral in de begin jaren zien dat er potentie in de designs zat. Echter bleek het team elk jaar weer problemen te hebben met de financieren van hun wagens. 1990 was het laatste seizoen voor het kleine Italiaanse team. Olivier Grouillard had te pech de FA1M-E te mogen besturen dat jaar. Geruchten waren er dat Osella terug zou keren in de Formule 1 maar dat is nooit van de grond gekomen.

 Seizoen 1980Seizoen 1981Seizoen 1982Seizoen 1983
Punten systeem 1981–19900 (best 12e plaats)0 (best2x  8e plaats)3 (best 4e plaats)0 (best 10e plaats)
Punten systeem 20200 Punten11 Punten12 Punten1 Punt
 Seizoen 1984Seizoen 1985Seizoen 1986Seizoen 1987
Punten systeem 1981–19902 (best 5e plaats)0 (best 7e plaats)0 (best 11e plaats)0 (best 12e plaats)
Punten systeem 202024 Punten10 Punten0 Punten0 Punten
 Seizoen 1988Seizoen 1989Seizoen 1990 
Punten systeem 1981–19900 (best 9e plaats)0 (best 12e plaats)0 (best 13e plaats) 
Punten systeem 20202 Punten0 Punten0 Punten 

Zakspeed Racing 1985 – 1989
Het team van Erich Zakowski maakte in 1985 haar debuut  in de Formule 1 nadat het in voorgaande jaren onder andere actief was geweest in het Group C geweld met een Ford C100.  Toen het team in 1985 verscheen op de grid met de Zakspeed 184 bleek al snel dat de wagen outdated was en verre van competitief. Gedurende de jaren zou het Zakspeed Team ondanks de middelen niet verder komen dan een 5e plaats. In 1990 testte het team nog met de 891B. En in 1998 was het team serieus bezig met een terug keer in de Formule 1.

 Seizoen 1985Seizoen 1986Seizoen 1987
Punten systeem 1981–19900 (best 11e plaats)0 (best 2x 8e plaats)2 (best 5e plaats)
Punten systeem 20200 Punten14 Punten38 Punten
 Seizoen 1988Seizoen 1989 
Punten systeem 1981–19900 (best 12e plaats)0 (best DNF) 
Punten systeem 20200 Punten0 Punten 

AGS 1986 – 1991
Het kleine AGS team van Henri Julien is een van de kleinere teams in de Formule 1 die men weinig man vrij veel wist te bereiken. Zowel in de Formule 1 als in andere races series wist het Franse team mooie resultaten. In 1988 werd het team overgenomen en in feite was dat de teloorgang van het team in de Formule 1. Eind 1991 sloot het team haar deuren. Wat betekent dat de AGS JH27 en AGS JH25B tot de Unraced familie behoren.

 Seizoen 1986Seizoen 1987Seizoen 1988
Punten systeem 1981–19900 (best Ret)1 (best 6e plaats)0 (best 8e plaats)
Punten systeem 20200 Punten13 Punten8 Punten
 Seizoen 1989Seizoen 1990Seizoen 1991
Punten systeem 1981–1990/911 (best 6e plaats)0 (best 9e plaats)0 (best 8e plaats)
Punten systeem 202018 Punten2 Punten4 Punten

Rial Racing 1988 – 1989
Rial Racing is een van die teams die de Formule 1 eind jaren 80 binnen kwam doordat de Turbo motoren verbannen waren en er alleen nog maar geraced mocht worden met atmosferische motoren. Dit hield in dat de kosten voor het runnen van een Formule 1 team veel goedkoper was. De eigenaar van Rial Racing, Günther Schmidt was de voormalige eigenaar van het evenals Duitse ATS dat ook aluminium velgen maakten. Rial Racing deed twee seizoenen mee in de Formule 1. Ondanks dat er aan de ARC3 werd gewerkt, verscheen het team niet meer op de grid.

 Seizoen 1988Seizoen 1989
Punten systeem 1981–19903 (best 4e plaats)3 (best 4e plaats)
Punten systeem 202019 Punten16 Punten

Scuderia Coloni 1987 – 1991
Scuderia Coloni was nog een van die kleine teams in de Formule 1 die veel sympathie oogstte door het doorzettingsvermogen dat het team had. Enzo Coloni, ooit nog een Formule 2 rijder, begon zijn eigen team in 1983 in de Formule 3000 om in 1987 de overstap te wagen naar de Formule 1. De voornaamste reden voor de overstap was de ban op de Turbomotoren.  Coloni was enigszins succes vol in haar eerste jaren, daarna wist het team zich niet meer te kwalificeren voor een race.

 Seizoen 1987Seizoen 1988Seizoen 1989
Punten systeem 1981–19900 (best Retired)0 (Best 8e plaats)0 (best retired)
Punten systeem 20200 Punten4 Punten0 Punten
 Seizoen 1990Seizoen 1991 
Punten systeem 1981–1990/910 (best DNQ)0 (best DNPQ) 
Punten systeem 20200 Punten0 Punten 

Onyx Grand Prix 1989 – 1990
Onyx Grand Prix is ook een van die kleine teams die eind Jaren 80 ineens op de grid verscheen. Onyx is bij de meeste Formule 1 fans wel bekend om hun Moneytron sponsoring tijdens hun eerste jaar. Ondanks dat Stefan Johansson een podium plaats scoorde in 1989 heb ik het team toch opgenomen in het overzicht. Vooral omdat Onyx net als alle andere kleine teams vaak moeite had om zich te kwalificeren.

 Seizoen 1989Seizoen 1990
Punten systeem 1981–19906 (best 3e plaats)0 (best 7e plaats)
Punten systeem 202024 Punten6 Punten

Modena Lambo / Glas F1 1991
In 1990 waren er de berichten dat een nieuw team genaamd Glas F1 haar debuut zou maken in de Formule 1 in 1991. Echter de man achter Glas F1 project, González Luna, vertrok met de Noorderzon met al het geld om nooit mee gevonden te worden. Ondanks alles besloot Lamborghini om het project toch doorgang te laten vinden. Daar men het team al zou voorzien van de motoren. Ondanks de hectische start, en de chaos liet het team toch een aantal goede resultaten zien. Jammer genoeg bleef het maar bij een seizoen.

 Seizoen 1991
Punten systeem 1991 – 20020 (best 7e plaats)
Punten systeem 20208 Punten

Fondmetal 1991 – 1992
Fondmetal was het team van Gabriele Rumi, die in 1972 het bedrijf Fondmetal S.p.a. had opgericht. Een bedrijf net als ATS en Rial gespecialiseerd in het ontwikkelen van aluminium velgen. Fondmetal kort voortuit het ter ziele gegane Osella team van Enzo Osella. Gabriele Rumi kocht het team eind 1990 op. De resultaten van het team waren gematigd en eind 1992 vertrok het team alweer uit de Formule 1, voornamelijk door de financiële crisis die toen heerste.

 Seizoen 1991Seizoen 1992
Punten systeem 1991 – 20020 (best 10e plaats)0 (best 10e plaats)
Punten systeem 20201 Punt1 Punt

Team Lotus 1990 – 1994
De daadwerkelijke teloorgang van Team Lotus werd in 1990 al in gezet. Ondanks dat het team nog een aantal sterke dingen liet zien was de financiële nood bij het team hoog. Dit werd ook steeds zichtbaarder aan de resultaten van het team en haar rijders. Ondanks een opleving in 1993, en de niet te vergeten race op Imola waar Lotus in 1994 haar toekomst in rook op zag gaan nadat Herbert van de baan getikt werd. Verdween het team eind 1994 van de grid. Had het team nog kunnen bestaan als men toentertijd dezelfde punten telling had gehad als nu?

 Seizoen 1990Seizoen 1991Seizoen 1992
Punten systeem 1991 – 20023 (best 5e plaats)3 (best 5e plaats)13 (best 2 x 4e plaats
Punten systeem 202043 Punten30 Punten99 Punten
 Seizoen 1993Seizoen 1994 
Punten systeem 1991 – 200212 (best 3x 4e plaats)0 (best 3 x 7e plaats) 
Punten systeem 202070 Punten31 Punten 

Leyton House Racing / March F1 1991 – 1992
Leyton House Racing en March F1 hebben een ding gemeen. Het is een en hetzelfde team. Leyton House kocht zich in de jaren 80 in bij het March F1 Team en werd op deze manier de eigenaar van het Formule 1 team in 1990. Het team scoorde mooie resultaten echter kwam in 1991 de klad erin. Onder andere omdat Akira Akagi werd gearresteerd. Het team werd in 1992 gered door Hennny Vollenberg, echter zou March na de eerste race van 1993 op Kyalami verdwijnen van de grid.

 Seizoen 1991Seizoen 1992
Punten systeem 1991 – 20021 (best 6e plaats)3 (best 4e plaats)
Punten systeem 202034 Punten19 Punten

Simtek 1994 – 1995
Simtek was een van die sympathieke kleine teams die mid jaren 90 op de grid verschenen. Inmiddels weet iedereen het verhaal achter de Simtek S941 en S951 welk een door ontwikkeling waren van de BMW S192 studieproject uit 1991. Simtek liet vooral de progressie van hun wagen zien gedurende beide seizoenen, ondanks het rampen weekend op Imola in 1994. Jammer genoeg verdween het team na de Grand Prix van Monaco in 1995 definitief van de grid.

 Seizoen 1994Seizoen 1995
Punten systeem 1991 – 20020 (best 9e plaats)0 (best 9e plaats)
Punten systeem 20203 Punten2 Punten

Pacific Grand Prix / Pacific Team Lotus 1994 – 1995
Pacific Grand Prix, later Pacific Team Lotus, debuteerde in 1994 in de Formule 1. Het oorspronkelijke plan was om in 1993 al te debuteren. Dit ging jammer genoeg niet door, door gebrek aan financiële middelen. Het eerst seizoen was vooral slecht te noemen het kwam zelden voor dat de rijders zich wisten te kwalificeren met de PR01. In 1995 strikte Pacific een lucratieve deal door Team Lotus in hun naam te voegen. De resultaten waren beter. Echter vertrok ook Pacific aan het einde van het seizoen de Formule 1. Ondanks dat het team al bezig was met de PR03.

 Seizoen 1994Seizoen 1995
Punten systeem 1991 – 20020 (best retired)0 (best 2 x 8e plaats)
Punten systeem 20200 Punten10 Punten

Forti Corse 1995 – 1996
Het kleine Italiaanse team van Guido Forti debuteerde in 1995 op de grid. Van 1987 tot 1994 was het team met redelijk veel succes actief in de Formule 3000. In 1995 werd de overstap gewaagd naar de Formule 1. Het eerste seizoen van Forti Corse was redelijk positief te noemen kijkend naar de resultaten. 1996 leek het team er beter voor te staan o.a. door een deal die gesloten werd met Shannon, de gele Forti’s werden spontaan Groen wit gespoten. Echter bleek de deal met Shannon niet door te gaan er werd nooit een cent overgemaakt. Forti was inmiddels in geldnood en zou na de Grand Prix van Groot-Brittannië niet meer verschijnen op de grid. Ondanks dat Guido Forti aangaf in 1997 weer op de grid te staan.

 Seizoen 1995Seizoen 1996
Punten systeem 1991 – 20020 (best 7e plaats)0 (best 10e plaats)
Punten systeem 202010 Punten2 Punten

Minardi F1 Team 1985 -2005
Minardi is een van de meest geliefde teams in de Formule 1 als je het de oudere fans vraagt. Het team van GianCarlo Minardi maakte in 1975 al zijn debuut met Scuderia Everest. In 1984 werd de eerste Minardi F1 wagen ontworpen. De Minardi M184 ontworpen door Caliri werd gebruikt om een paar keer testen en ter voorbereiding op de M185. In de 20 jaar tijd dat het Minardi F1 Team op de grid stond had het team begin jaren 90 zijn beste tijden. De chassis ’s die het team ontwikkelde waren vaak goed, maar door een gebrek aan financiële middelen werden de wagens nooit door ontwikkeld.

 Seizoen 1985Seizoen 1986Seizoen 1987Seizoen 1988
Punten systeem 1981 – 19900 (best 8e plaats)0 (best 8e plaats)0 (best 11e plaats)1 (best 6e plaats)
Punten systeem 20204 Punten4 Punten0 Punten19 Punten
 Seizoen 1989Seizoen 1990Seizoen 1991Seizoen 1992
Punten systeem 1981 – 1990/916 (best 2 x 5e plaats)0 (best 7e plaats)6 (best 2 x 4e plaats)1 (best 6e plaats)
Punten systeem 202050 Punten14 Punten50 Punten23 Punten
 Seizoen 1993Seizoen 1994Seizoen 1995Seizoen 1996
Punten systeem 1991 – 20027 (best 4e plaats)5 (best 2 x 5e plaats)1 (best 6e plaats)0 (best 8e plaats)
Punten systeem 202071 Punten49 Punten36 Punten9 Punten
 Seizoen 1997Seizoen 1998Seizoen 1999Seizoen 2000
Punten systeem 1991 – 20020 (best 2 x 9e plaats)0 (best 7e plaats)1 ( best 6e plaats)0 (best 3 x 8e plaats)
Punten systeem 20207 Punten20 Punten27 Punten16 Punten
 Seizoen 2001Seizoen 2002 
Punten systeem 1991 – 20020 (best 2 x 9e plaats)2 ( best 5e plaats)  
Punten systeem 20205 Punten22 Punten  
 Seizoen 2003Seizoen 2004Seizoen 2005 
Punten systeem 2003 – 20090 (best 9e plaats)1 (best 8e plaats)7 (best 5e plaats) 
Punten systeem 20203 Punten7 Punten18 Punten 
Tagged