Historische Grand Prix

Historische Grand Prix Zandvoort 2020

Blog UnracedF1

Afgelopen weekend werd de Historische Grand Prix op Zandvoort weer verreden. Alweer voor de negende keer streek het historische veld neer op circuit in de duinen. Echter toch anders dan anders. Er waren minder race series aanwezig dan gebruikelijk en het event was dit jaar qua aankleding en opbouw niets vergelijken met andere jaren. Maar was dat een probleem? Het was eerder een verademing!

Waarom het een verademing was is vrij simpel te verwoorden. Heel even leek het dat weekend alsof we de afgelopen maanden helemaal geen covid-19 hebben gehad in ons land. Heel even leek alles weer normaal zoals het hoort te zijn. Ondanks dat het event in afgeslankte vorm doorgang vond. Het was immers nog maar de vraag of de Historische Grand Prix nog wel doorgang zou vinden met publiek.

Waar het publiek eerst niet welkom was, werd het later toch bekend dat het publiek wel welkom was op het circuit. Wel in een afgeslankte vorm en zonder de poespas die men normaliter rond het event heeft. Er was geen opgedofte Porsche garage, en waren geen stands, er was geen aankleding van het event en het aantal race klassen was een stuk minder. Oh ja niet vergeten te vermelden alle “net niet race fans” vips waren ook niet aanwezig. Dat was stiekem dan wel weer lekker.

Het was vooral een event waar echte (historische) autosport liefhebbers hun hart konden ophalen aan het aanstormende geluid van V10s en V12s, real racing en natuurlijk de schoonheid van vroeger.  Vooral uit het oog springend was natuurlijk het startveld van de Kampf der Zwerge en hoe men serieus tegen elkaar racete. Een andere pracht klasse was de 100 Meilen Trophy en de Masters Historic Sports cars.

Het hoogtepunt, voor mij persoonlijk was toch wel de Masters HIstoric Formula One. Het gaf me meteen het gevoel tijdens de Historische Grand Prix dat ik er goed aan had gedaan om lekker naar ’t circuit te gaan. Met mij dachten nog zo’n 3000 andere hetzelfde. Het was een gemoedelijke sfeer die onder de mensen hing en iedereen was vooral aan het genieten. De sfeer in de paddock en pits was ook fenomenaal.  Iets wat ik de afgelopen jaren minder heb ervaren door alle bobo’s en kijk mij mensen.

Natuurlijk was het ultieme hoogtepunt de Tyrrell P34 die een demo ronde reed. Al denk ik dat vele deze gemist hebben omdat dit niet werd aangekondigd. Wel gezegd hebbende dat ik in de Audi-S-bocht stond toen de Tyrrell P34 voorbijkwam en hier geen geluidsinstallatie meer is.

Al met al was het een geslaagde dag, die anders dan anders was. Een dag met een stralend zonnetje, de geur van verbrand rubber en benzine, een verkoelend briesje en een heerlijke atmosfeer die mij en ik denk ook andere heel veel goeds hebben gedaan. Op naar de Historische Grand Prix van 2021!

Tagged