Forza Rossa

Forza Rossa; De Roemeense Formule 1 droom

Unraced 2010 - 2019

In de lente van 2014 verschenen de eerste berichten over een nieuwe Roemeens Formule 1 team dat haar zinnen had gezet om te debuteren in 2015. Forza Rossa F1 Team (FRR) zou de naam van het team worden onder leiding van Ion Bazac. Het is misschien wel een van de meest bizarre verhalen uit de Formule 1. Hoe politiek, spionnen, een zekere Colin Kolles, en het gerucht dat men op de fundering van het Caterham F1 Team wou debuteren het verhaal van Forza Rossa vormt.

De media vernam in de Lente van 2014 de plannen van Forza Rossa om te debuteren in de Formule 1. Echter ontving de FIA op 23 December 2013 van Ion Bazac een zogenaamde cover letter. De titel van de brief? “Cover letter to the request of F1 World Championship entry lodged by Forza Rossa holding”. Meestal worden de brieven niet openbaar gemaakt. Echter is deze wel openbaar gemaakt door een politiek spel. Iets wat je later in dit artikel zult lezen.

Wat stond er in de Cover letter van Forza Rossa? Niet heel veel bijzonder er werd vooral verwezen naar het bedrijf Forza Rossa Holding een officiële dealership van Ferrari ’s en Lotussen in Roemenië en Oost-Europa. Onder leiding van Ion Bazac voormalig minister van volksgezondheid  (2008 – 2009) in Roemenië. Het doel was om met het team Roemenië meer op de kaart te zetten en zo bedrijven en toeristen te lokken.

Echter stond er nog iets specifieks in de brief. De samenwerking tussen Forza Rossa en het Duitse motorsportbedrijf Kodewa en Co. Het bedrijf geleidt door Colin Kolles. Een wel bekend persoon op de grid. Ooit verscheen Colin op de grid in 2005 toen het Jordan Grand Prix team was verkocht aan Alex Snhaider. Kodewa, zo stond te lezen, zou het operationele deel van het Formule 1 team op zich nemen. De keuze voor Kodewa? Het bedrijf had de structuur al klaar liggen. En natuurlijk de Roemeense connectie met Colin Kolles. Daarnaast bracht Kodewa het HRT F1 Team in 2010 en 2011 op de grid.

De FIA had eind 2013 voor seizoen 2015 en 2016 een nieuwe entry geopend voor nieuwe teams. De drie teams die de Formule 1 binnen kwamen waren eind 2013 zo goed als failliet of failliet. HRT haalde eind 2012 niet en voor Marussia en Caterham was het nog maar de vraag of ze het zouden overleven. Naast Forza Rossa had ook Haas zich aangemeld. Gene Haas zou uiteindelijk zijn team laten debuteren in de Formule 1 met Gunther Steiner als de Team principal.

Op 11 April 2014 kreeg Haas het groene licht om te debuteren in de Formule 1. Hiervoor had het team twee seizoenen te tijd. Waar Haas in 2016 zou debuteren was het voor Forza Rossa nog verre van zeker dat ze in de Formule 1 zouden komen.  In een persbericht gepubliceerd door de FIA valt ook te lezen dat men nog in onderzoek is of FRR F1 Team aan alle eisen voldoet om te mogen debuteren.

Toch leek het een kwestie van tijd voor Forza Rossa om ook een startbewijs te ontvangen, als we Colin Kolles moesten geloven. Op 26 April 2014 gaf Kolles namelijk aan dat de FIA het team een startbewijs zou geven in Mei. Echter begon het gerommel toen al. Namelijk het feit dat het Caterham F1 Team op omvallen stond. En Forza Rossa zou wel eens op de fundering van Caterham hun team kunnen opbouwen, toch?

Op 4 Juni 2014 waren er verschillende website die wisten te melden dat Forza Rossa F1 Team een startbewijs had verkregen van de FIA. Colin Kolles zou een “Letter of interest” hebben ontvangen van de FIA. Dit zou betekenen dat he team in 2015 of 2016 zou debuteren in de Formule 1. Hou ik gedachten dat Colin Kolles op dit punt betrokken is bij het team. Later wordt ontkend, zodra Kolles bij Caterham terecht is gekomen, dat hij niet betrokken is bij het team.

Of de letter of interest daadwerkelijk is ontvangen kan ik niet hard maken. Het feit is wel dat FRR F1 Team nog 20 miljoen moest overmaken aan de FIA als aanbetaling en garantie. Het team had tot 23 Juni hier de tijd voor. De oorspronkelijke deadline hiervoor was 30 Mei. Echter zou Bazac de 20 miljoen nooit overmaken naar de FIA. Het budget kregen ze niet bij elkaar. Het kapitaal van Bazac zelf betrof ongeveer 16 miljoen euro.

Op 2 Juli verstuurde de FIA een brief naar Forza Rossa met de mededeling dat men blij was met de efforts die het team momenteel al gemaakt had om het benodigde budget bij elkaar te krijgen.  Echter gaf de FIA ook aan dat een entry voor 2015 niet haalbaar was voor het team. Dit kwam voornamelijk door het ontbreken van een bankgarantie. Echter zou blijken dat het team helemaal geen licentie had bij de ACR. Dit zou pas later bekend worden.

Wat was er tot dat toe bekend over Forza Rossa? Het operationele gedeelte van het team zou zich vestigen in München.  Gespeculeerd werd dat het team met Renault motoren zou gaan racen waarschijnlijk om Dacia meer naamsbekendheid te geven. Echter zou Ferrari een meer voor de hand liggende keuze zijn voor het team. Forza Rossa is immers een officiële importeur van het Italiaanse merk. Gezien het feit dat Renault al vier teams voorzag van motoren zat de fabrikant al aan het limiet.  Ferrari zou wel een team mogen voorzien van motoren.

Begin Juli verschenen er berichten op social media dat het team een financiële injectie vanuit de Roemeense overheid zou krijgen. Bedragen van 50miljoen euro werden genoemd. Hiermee zou het team dus de 20miljoen aan de FIA kunnen betalen. Maar dat gebeurde niet. Toch zou blijken dat Victor Ponta betrokken was bij het Forza Rossa team.

Gelijkertijd verscheen het bericht op 2 Juli dat het Caterham F1 Team verkocht was aan een Zweeds/Arabisch consortium genaamd Engavest S.A. verkocht was. Tony Fernandes was al langer klaar met de Formule 1 en wou zich vooral focussen op het produceren van road cars. Colin Kolles werd ingehuurd door het consortium om het Caterham F1 Team weer financieel gezond te krijgen en het team competitief te maken. Daarnaast zouden Christijan Albers en Manfredi Ravetto de dagelijkse taken op zich nemen. Albers zou al vrij snel vertrekken bij het team.

Op 25 Juli kwam Kolles met een statement bij autosport.pt dat hij niet meer betrokken was bij het Forza Rossa team omdat hij zich moest focussen op Caterham. Wel zou Kodewa de wagens gaan bouwen voor het team.  Kolles gaf toen al aan dat het een tijdelijke job was die hij zou vervullen bij Caterham echter zou later blijken dat er een vies spel werd gespeeld. Hier werd de link al gelegd tussen Forza Rossa en Caterham.

Eind Juli zou het begin van het einde betekenen van FRR F1 Team. Victor Ponta was bevriend met Ion Bazac en in dat jaar waren er in Roemenië ook verkiezingen. Ponta was een van de kandidaten. De toekomst van het team hing af van de verkiezingen. Als Ponta de verkiezingen zou winnen was Forza Rossa verzekerd van voldoende kapitaal om in de Formule 1 terecht te komen. Echter moeten we om het verhaal te verduidelijken dieper in het Caterham verhaal stappen nadat Tony Fernandes het team verkocht had.

Kolles is vooral bekend van zijn harde manier van regeren en het overeind houden van team die in financieel zwaar weer verkeren. Kijk maar naar Midland/ Spyker of later met HRT. De ideale keuze om Caterham weer gezond te maken. Echter leek het allemaal niet zo makkelijk te gaan als aanvankelijk gedacht. Op 24 Oktober 2014 ging Caterham F1 Team in administration, de vooruitzichten waren verre van goed. De races in Amerika en Brazilië, met goedkeuring van Bernie Ecclestone,  werden door het team geskipt om te zien of het nog te redden viel. En warempel het team verscheen tijdens de laatste race op Abu-Dhabi ineens weer op de grid. Dit maal doordat de curator Finbar O’Connell via een crowdfunding voldoende geld had opgehaald. Toch was 200 man personeel al ontslagen op dat moment.

Manfredi Ravetto sprak in Juli over het feit dat Rubens Barrichello voor het team de laatste drie races zou rijden als vervanging van de tegenvallende Kamui Kobayashi. Echter spreekt Rubinho dit tegen in een interview aan Gloo door aan te geven dat hij alleen in Brazilië zou rijden voor eigen publiek en een waardig afscheid te geven.

Zover zou het niet komen, wat er wel aan zat te komen voor het team waren verschillende rechtszaken die werden aangespannen door teams personeel en leveranciers. Veel teamleden kregen geen salaris meer uitbetaald, vele van hen zouden in 2019 pas een deel van hun salaris dat ze nog tegoed hadden ontvangen via de curatoren.

Daarover heen kwam ook het nieuws dat Caterham Sports Ltd. Verkocht was aan een voormalige Roemeense voetballer Constantin Cojocar voor het symbilsche bedrag van 1 pound. CSL was het onderdeel dat de wagens produceerde. Constatin werkte nog geen twee maanden bij het team als schoonmaker toen hij gebombardeerd werd tot executive director van Caterham Sports Ltd.

Constatin Cojocar gaf in verschillende interviews aan dat hij was aangesproken in het bedrijf door en Italiaan die min of meer de baas was, dit moet Ravetto zijn geweest. Ravetto gaf aan dat een oud prof voetballer als hem niet als schoonmaker hoort te werken maar een hoge functie hoort te bekleden. Waarschijnlijk heeft Ravetto de beste man eerst gegoogled.  Dit alles gebeurde na de Grand Prix van Japan. De wagens en al het pit equipement van het team zou naar München gevlogen worden. Op dat moment stond de fiscus al bij de deur van Caterham. Het team had op dat moment al 20 miljoen schuld. Volgens de Britse KVK was Cojocar inderdaad de directeur.

Vanaf dit punt komt Forza Rossa weer in beeld. Caterham Sports Ltd. zou voor Forza Rossa de wagens gaan bouwen. Op 30 oktober zou Cojocar voor de rechter hebben verklaard dat het team een startbewijs voor 2015 zou hebben. Later zou hij dit ontkrachten, aangezien hij nooit voor de rechter heeft gestaan. Wat hier waar is kon ik niet achterhalen.  Er zou zijn gezegd dat het team een brief van de FIA had gehad in Juni dat men het start bewijs zou krijgen. Echter is de brief die in Juni is verstuurd de bevestiging dat het team “niet” zou debuteren in de Formule 1.

Pas op 31 oktober werd er door Forza Rossa in een statement bekend gemaakt dat men geen startbewijs had om te debuteren in de Formule 1.  Datzelfde moment werd er druk gespeculeerd dat Colin Kolles wel eens terug zou kunnen keren naar Forza Rossa. Helemaal nadat Caterham failliet was verklaard kwamen de geruchten pas echt op gang. Wat is er nu allemaal gebeurt?

Ik hoop dat ik hier een antwoord op kan geven met enige vorm van Logica. De geruchten waren dat er binnen Caterham spionnen werkten die terug rapporteerde naar de vader van Colin Kolles. Romulus Kolles was voordat Cojocar werd aangesteld als directeur de directeur tussen Juli en september. In een interview met  ProSports gaf hij dit aan. Ook bracht hij aan het licht dat Colin Kolles betrokken was bij Forza Rossa.  Of het echt waar is dat er spionnen binnen Caterham liepen om zo het team te infiltreren? Ik durf daar geen antwoord op te geven.

De geruchten gingen nog verder, Colin Kolles zou het Caterham F1 Team hebben opgeofferd om zo FRR F1 Team op de grid te krijgen. Het team zou namelijk voor een appel en een ei de onderdelen van het team kunnen kopen en zo op de fundering van Caterham het team opbouwen.  Echter waren er ook der speculaties dat het Manor team op de lijst stond om over genomen te worden. Op dat moment was Manor beter dan Caterham.

Echter op 30 oktober 2014 tweette een voormalige werknemers van Caterham  genaamd Joe McNamara dat de Forza Rossa FRR01 wel heel veel vergelijkingen had met de Caterham CT-07. Het design werk voor de 2015 Caterham was al gereed en er werd al getest in de windtunnel op het moment dat het team in administratie ging. Het verhaal heeft op dit punt veel vergelijkingen met het Phoenix F1 Team van Tom Walkinshaw en Charles Nickerson die de assets van Prost Grand Prix kochten in 2002.

Ondertussen werd er op 14 November 2014 een tweede ronde verkiezingen gehouden in Roemenië voor het presidentschap. Dit ging tussen Victor Punta en Klaus Lohannis. Ponta was goed bevriend met Ion Bazac en stond ook garant voor het Forza Rossa team.  Toeval of niet de FIA wachtte twee weken nadat de verkiezingen in Roemenië waren geweest met het bekend maken van de entry list voor 2015. Omdat Victor Ponta heil zag in het F1 project? Of was het omdat Bernie niet vies was het opereren in het grijze en soms donkergrijze gebied?

Echter op 11 November 2014, drie dagen voor de verkiezingen kwam het bericht vanuit Forza Rossa dat men niet meer de intentie had om in 2015 te debuteren in de Formule 1. Ondanks dat Ponta niet won kwam Ponta toch nog een keer in het vizier. Volgens de officiële lezing had Ponta nergens iets mee van doen. Maar toch had hij documenten ondertekend die Jean Todt en Ion Bazac ook hadden ondertekend voor de ACR. Waardoor Forza Rossa onder Roemeense bannen zou racen. Het ACR had nog niets vernomen.

Er is dan nog een vraag om te beantwoorden hoe had Forza Rossa zichzelf nu echt willen financieren? Het is bekend dat via Ponta het team geld zou ontvangen. Via eigen kapitaal zou het niet lukken omdat Bazac maar een vermogen van 15 miljoen euro had. Een consortium van onbekende Roemeense bedrijven zou ook investeren in het team. Hoe dan ook Forza Rossa zou nooit op de grid verschijnen. En de plannen voor 2016? Daar is nooit meer iets over gehoord.

Had Victor Ponta wel gewonnen dan had Forza Rossa hoogstwaarschijnlijk wel op de grid verschenen. Je kan je dan afvragen voor hoeveel jaar ze op de grid zouden verschijnen. Met 60 miljoen euro per jaar kom je er niet. En hoe verklaar je de bevolking van een land dat al niet veel verdient dat er 200 miljoen per jaar naar een F1 team moet?

Tagged