Drebbel

Drebbel F1 stichting Nederlandse racewagen

Unraced 1960 - 1969

In 1961 maakte de Formule 1 de omschakeling van de tweeënhalve liter motoren naar de anderhalve liter motoren. Dit opende in zekere zin voor enthousiastelingen de deur naar de Formule 1. Zo ook vanuit Nederland. Waar de stichting “Nederlandse racewagen” werd opgericht, welk het plan had om een compleet Nederlands team op te zetten in de Formule 1. Het team zou de naam Drebbel krijgen. Het is ook nog mogelijk dat het alleen de naam van de wagen betreft.

Eigenlijk is er zo goed als bijna geen informatie te vinden over deze Nederlandse poging tot het opzetten van een Nederlands F1 Team. Het boek Autodesign in Nederland door Jan Lammerse ISBN:9066303727 is het enigste boek dat de Drebbel benoemd. Vernoemd naar de Nederlandse technicus en uitvinden Cornelis Drebbel. Als je vroeger hebt opgelet met geschiedenis dan is de Drebbel vernoemd naar de Nederlandse technicus en uitvinder Cornelis Drebbel.

Wat is er dan wel bekend? In januari of februari 1961 verscheen er in de Nederlandse autopers een schets van de Drebbel F1 wagen. De wagen vertoonde trend van de begin jaren 60 van een wat compacte platte gestroomlijnde wagen met de motor achter de coureur. De wagen zou aangedreven worden door een viercilinder watergekoelde boxer motor. Waarbij de wielophanging onafhankelijk zou worden met schroefveren achter en torsiestaven voor.  De schokbrekers zouden geleverd worden door Koni en Philips zou voor de elektrische ontsteking zorgen.

Zelf moet ik toegeven dat ik eerder zou verwachten dat het team voor een Climax FPF 1,5 L4 zou kiezen als krachtbron. Dat de domineren “betaalbare” motor in die jaren was. Het is ook niet bekend, zover ik kon achterhalen, voor welke motor Stichting Nederlandse racewagen  zou hebben gekozen

Wel is het bekend dat Vredestein voor de banden zou zorgen. Terwijl Stork en Werkspoor (inderdaad de treinbouwer) genoemd werden voor de fabricage van onder andere het chassis en het bodywork. Daar houdt het vervolgens dan ook mee op. Eventuele rijders zijn er nooit genoemd in de media. Voor de hand liggend zou Carel Godin de Beaufort zijn, echter reed hij in 1961 met de Porsche 718 met zijn eigen team Ecurie Maarsbergen.

.
Hoewel er nog een schets van de auto werd gedeeld in 1961 is er nadien niets meer vernomen van de Drebbel noch van stichting Nederlandse Racewagen. Hoe serieus het was? Serieus genoeg om een schets van de wagen te maken. Echter heeft Nederland, buiten DAF om, niet echt een automobiel industrie zoals in Duitsland. Het is ook maar de vraag in hoeverre de Nederlandse industrie wel willend was om te investeren in een Nederlands Team.

Tagged