Correia Racing

Correia Racing het onbekende Portugese F1 project

Unraced 2010 - 2019

Eind 2016 viel het doek voor het Manor team ondanks de effort die het team deed om toch te overleven. Zo zouden wij de MRT 06 nooit op de baan zien rijden, ondanks dat deze wagen zo goed als klaar was. Toch, was er een sprankje hoop. Enkele werknemers van Manor hadden het idee om een eigen team op te zetten. Correia Racing was geboren. Een Portugees team dat zijn zinnen had gezet op een debuut in 2021.

Wat heeft Manor Racing hier dan mee te maken vraag je je misschien wel af. Correia Racing is een voortvloeien uit het failliete Manor team. Het idee ontstond al toen duidelijk werd dat Manor niet meer op de grid zou verschijnen. Een van de personen was João Correia, waarvan de teamnaam ook is afgeleid. João is geen onbekende voor me. Zo gaf mij een hoop informatie over de Manor Racing MRT06, en een inzicht hoe het nou is verlopen in de laatste weken van het team.

João Correia heeft zijn strepen in de autosport inmiddels al wel verdiend. Hij is een Aeronautical Engineer met PhD in aerodynamica. Zijn eerste stappen in de autosport zetten hij in de Formula Renault. En gaandeweg via de A1GP, World series by Renault, ALMS, ELMS en Formula E arriveerde hij bij het Manor Racing Team. Tegenwoordig is hij weer werkzaam in de Formule E.

De andere persoon achter Correia Racing is Rui Pinto. Werkzaam in de Supply Chain Logistics voor een private zorgverlener in het Verenigd Koninkrijk. Hij zou de rol van commercieel directeur gaan vervullen binnen het team. Zijn voornaamste doel was dan ook om nieuwe sponsoren te vinden. Bij het zien van het budget dat nodig is voor het opzetten van een Formule 1 team was Pinto zijn antwoord “Lets do it!”.

Waarschijnlijk heb je weinig tot niets vernomen over een nieuw Portugees team dat zijn zinnen had gezet op de Formule 1. Onlangs werd er pas info naar buiten gebracht. Het Portugese F1technical.net heeft dit artikel vertaald daarna. De keuze om alles in het geheim te doen was vrij simpel. Het opzetten van het team begon als een weddenschap. Rui Pinto was ervan overtuigd dat hij het benodigde budget bij elkaar zou krijgen. Echter dacht João hier anders over. Door zijn achtergrond in de autosport, en de teloorgang van Manor Racing, wist hij hoe moeilijk het zou worden. Een andere afgewogen reden was om de media niet op te zoeken voor publiciteit. Voor het feit dat de kans groter was dat Correia Racing niet op de grid zou verschijnen dan wel. Gaf João me aan.

Het idee achter Correia Racing was om te laten zien dat men vanuit Portugal een Portugees team kon opzetten. Eigenlijk is dit hetzelfde principe van Copersucar Fittipaldi. Hun reden voor het team was ook voornamelijk om te demonstreren dat Brazilië dit kon opzetten. Het is een mooi opzet om op deze manier je land te promoten. We weten dat bijna alle F1 teams vanuit Engeland opereren.

In 2017 werd het begonnen met de opzet van Correia Racing. Zo werden er presentaties gemaakt, werden de project plannen tot in de puntjes uitgewerkt en waren er de gesprekken met potentiële partners. Het idee was om in fases te werken bij het opzetten van het team, en dan voornamelijk met het financiële plaatje in het achterhoofd.

Fase 1: In de eerste fase werd er met de een klein aantal, Portugese, geïnteresseerde partijen om de tafel gezeten. Het idee hier achter was om 25 tot 30 % van het benodigde budget bij elkaar te krijgen. Hier voor was een periode van drie maanden vastgesteld. De insteek was ook om de investering eventueel terug te betalen
Fase 2:  De bedoeling voor Fase twee was om 60 tot 70% van het  budget bij elkaar te hebben. Hierbij zou er met meerdere geïnteresseerde partijen gesproken worden. Dit was nodig om er zeker van te zijn dat 100% van het budget zou terugkomen.

Fase 3:  In fase 3 was het de bedoeling dat 85 tot 90% van het budget beschikbaar was. Zodra dit behaald zou worden, zouden de gesprekken met Liberty Media gestart worden. Contact met leveranciers zou dan ook plaats vinden.
Fase 4:  Naar de FIA zou de applicatie verzonden worden voor het team om officieel deel te nemen aan de Formule 1. Daarbij zouden ook de contracten gesloten worden met o.a. leveranciers van motoren.

 Echter bleek het lastig om aan partners te komen. Het team nam de stap wel door naar fase 2 te gaan. Puur om te ontdekken of er nog meerdere geïnteresseerde waren om het team financieel te ondersteunen. Het werd al snel duidelijk dat het een onmogelijk opgave zou worden om meer geïnteresseerde te vinden. Het besluiten werd toen ook genomen om een streep te zetten door het Portugese project.

Ondanks dat het budget voor Correia Racing niet bij elkaar verkregen kon worden waren er toch al gesprekken geweest met potentiële partners over de toekomst van het team. Er was namelijk geen jaar aangegeven dat het team zou debuteren. Het plan kwam al vrij snel op papier te staan om te debuteren zodra de F1 met de nieuwe regels zou komen. Er werd ook gekeken om meer publiciteit te vergaren. Er zou een 18delig documentaire komen over Correia Racing hun weg naar de Formule 1. Elke aflevering zou een half uur gaan duren.

Ten tijde de gesprekken stonden de nieuwe reglementen in de Formule 1 nog vastgesteld voor 2021. Maar zoals eenieder weet heeft covid-19 het hele jaar op zijn kop gezet. De nieuwe technische reglementen worden nu in 2022 doorgevoerd. Men was met de partners over een gekomen dat 2022 het jaar zou zijn om te debuten. Voornamelijk om de rust te bewaren, en het dan wel duidelijk zou zijn hoe de regels precies in elkaar steken.

Gekeken naar het productieplaatje. Het was de bedoeling dat het team zo veel mogelijk Portugees zou zijn, zo ook de wagen zelf. De meeste teams vandaag op de grid zijn gevestigd in Engeland. Ferrari en Alpha Tauri in Italië en dan heb je Alfa Romeo nog dat in Hinwill is gevestigd. De bedoeling was dat alle metallic componenten in Portugal zouden worden gemaakt. Het eerste jaar zou het team de composiet componenten uitbesteden aan een andere fabrikant. Het tweede jaar zou het team dit zelf gaan doen. Een plek voor de fabriek was ook nog niet gekozen door het team. Dit zou men in een later stadium gaan doen. Echter zou het dicht bij een vliegveld zijn, en makkelijk bereikbaar moeten zijn. De Algarve en Lissabon.

Correia Racing is ontstaan nadat Manor Racing failliet verklaard werd. Heb ik Joao de vraag gesteld of er de intentie was om het team op te bouwen op een gedeelte van het Manor Racing fundament. Joao gaf aan dat dit geen optie voor ze is geweest. Vooral omdat er minimaal zes maanden nodig waren geweest om een team op te zetten. Ook het feit dat een team zoals Manor Racing en Caterham hun team in Engeland hadden en enorm veel moeite hadden om überhaupt hun hoofd boven water te houden, leek het hun beter om het team in Portugal te houden. Ook voor het aantrekken van partners.

De laatste keer dat er geprobeerd werd om een Portugees F1 team op poten te zetten was in de jaren 70.  Wanneer Marinho – Cosworth werd aangekondigd. Het team achter Bravo Marinho, engineer José Megre en Mechanicus João Pereira. In die tijd waren er vele kit cars in de Formule1. Marinho zou dit ook worden. Gedurende de mid Jaren 70 verschenen er verschillende artikels over de Marinho. Onder andere in Auto Hebdo. De wagen had veel weg van een Ferrari 312T2. Een impressie van de wagen was op papier gezet en gepubliceerd. Het team verscheen niet op de baan omdat BIP Bank genationaliseerd werd.

Als het goed is zal de Twitter pagina van Correia Racing binnenkort weer actief zijn. Dan kan je zelf eventueel nog je vragen stellen!

Tagged