Alpine

Alpine: Iedereen verdient een tweede kans

Nieuws Unraced 1960 - 1969 Unraced 1970 - 1979

Huh wat iedereen verdient een tweede kans? Waarom associeer je daar Alpine mee? Alpine is geen onbekende in de Formule 1 en probeerde in de jaren 60 van de vorige eeuw al eens zijn geluk in de Formule1. Helaas zou de Alpine A350 nooit te bewonderen zijn tijdens een Grand Prix weekend. Het is dus alleen maar mooi om een merk als Alpine in de Formule 1 te zien verschijnen.

De beginselen van Alpine en de Formule 1 (lees ook Renault) gaan terug naar 1962 / 1963 toen oprichter van Alpine Jean Rédélé Renault probeerde te verleiden te debuteren in de Formule 1 met een door hemzelf ontworpen Formule 1 wagen. Er zou geen Formule 1 wagen komen. Of toch wel?

In 1967 verschenen de eerste sponsoren in de Formule 1, wie kent niet de Lotus 49 met  Gold Leaf livery? En datzelfde jaar gaf de Franse overheid de opdracht aan fabrikanten om met een complete Franse F1 wagen op de proppen te komen. Dit om vooral de Franse industriële finesse te laten zien.  Elf was ook een van de bedrijven in Frankrijk die bereid waren om flink wat geld te pompen in het Franse Formule 1 avontuur. Waar Matra afhaakte halverwege 1967, omdat men was overgenomen door Chrysler en met Shell in zee ging, kwam men al snel uit bij Alpine.

Eind 1967 werd er al begonnen aan de bouw van de Alpine A350 door Jean Rédélé en zijn team. Dit werd wel in het geheim gedaan in de werkplaats van het team in Dieppe. De A350 werd ontworpen door Richard Bouleau en André de Cortanze. De Alpine A350 beschikt over een revolutionaire nieuwe ophanging. Het idee achter de “Flat suspension” is dat de wagen geen negatieve camber heeft wanneer er een bocht wordt genomen. Technisch gezien waren de linker en rechter voor niet onafhankelijk van elkaar omdat ze doormiddel van de bovenste wishbones zelf vast zaten aan het frame. In April 1968 was de Alpine A350 klaar.


De Alpine A350 werd rondom de Gordini 3L V8 motor gebouwd. De motor beschikte over 300 PK bij een toerental van 7200. Echter waren de motoren rond 1967 en 1968, zoals de Repco en Cosworth, een stuk sterker. Ondanks dat werd de wagen intensief getest door Mauro Bianchi. Bianchi had een test contract op zak en zou de rijder voor het team worden. Op het circuit van Zolder en op 23 Juni 1968 op het circuit van Zandvoort. De test resultaten waren dusdanig goed, een plaats in het middenveld, dat er werd besloten om de Alpine A350 te laten debuteren tijdens de Franse Grand Prix datzelfde jaar.

Echter zat er een filosofie achter de A350. Alpine wou vooral laten zien aan Renault dat ze capabel waren om een Formule 1 wagen te bouwen maar dat de Gordini motor te langzaam was om competitief te zijn. Hierdoor, dacht men, Renault te triggeren om zelf een motor te ontwikkelen voor de Formule 1. Echter zou dit compleet ander uitpakken.

Jean Rédélé kreeg enkele dagen voor het Grand Prix weekend in Frankrijk een brief vanuit Renault dat men geen gebruik kon maken van de Gordini motor, zo valt te lezen in het boek Alpine & Renault. Wat hier de beweegredenen precies zijn geweest is niet echt duidelijk. Wat wel bekend is is het feit dat Renault Jean Rédélé verbood in 1965 om de naam Renault te gebruiken voor zijn chassis of motoren. Ondanks het feit dat beide bedrijven in elkaar verwonen waren.

De Alpine A350 zou eindigen als oud ijzer. Maar nog niet helemaal. In 2007 werden gedeeltes van het Bodywork en een paar wielen teruggevonden. Alles wat resteerde van het prachtige avontuur van de Alpine A350.

Eigenlijk klopt de titel niet helemaal van dit artikel. In mid-jaren 70 begon Renault aan de ontwikkeling van de Alpine-Renault Turbomotor. De Renault RS01 was de eerste turbomotor in de Formule 1. Om deze motor goed te kunnen ontwikkelen en testen werd André de Cortanze in 1975 gevraagd om een F1 wagen voor Renault te ontwikkelen. De “laboratiore” zoals men de wagen noemende zag het levenslicht in 1976 als de Alpine-Renault A500.  

Eerlijk is eerlijk ik ben er wel blij mee dat Renault een naam terugbrengt in de Formule 1 die haar strepen in de autosport meer dan verdiend heeft door de jaren heen. Of Alpine ook de gewenste veranderingen met zich mee zal brengen, zoals overwinningen met Alonso of zelf een kampioenschap? Het valt alleen maar te hopen! Want die dominantie van de Duitsers is iedereen wel zat na al die jaren, niet dan?

Tagged