2008

2008: De vergeten applicatie van de FIA

Unraced 2000 - 2009

Iedereen is bekend met de applicatie die de FIA opende voor nieuwe teams in 2008 om te debuteren in 2010. Echter in 2006 opende FIA ook al een applicatie voor nieuwe teams om zich aan te melden voor het 2008 seizoen. Deze werd geopend op 14 Februari 2006. De teams hadden 7 dagen de tijd om zich aan te melden bij de FIA. Hierop kwamen 22 aanvragen binnen, waarvan ik er zelf maar 20 heb kunnen achterhalen. Op 28 April 2006 werd bekend dat Prodrive het enigste team was dat in 2008 nieuw op de grid zou staan. Echter zou het er nooit van komen doordat het team geen McLaren mocht overnemen door veranderingen in de reglementen.  Wie waren die andere team?

Op 31 Maart 2006 gaf de FIA middels een persbericht aan dat er 22 geïnteresseerde teams waren om 2008 op de grid te staan.Alle 22 geïnteresseerde teams werden daarop uitgenodigd om naar de bijeenkomst te komen in Londen op 10 April 2006. Tijdens deze bijeenkomst zou besproken worden wat de plannen en verwachtingen waren voor 2008. Daarbij is ook besproken wat er van de teams verwacht wordt. Uit eindelijk zou Prodrive het nieuwe team zijn. Zo stond Prodrive op de voorlopige startlijst voor 2008. Deze werd gepubliceerd op 28 April 2006.

Welke teams waren er allemaal aanwezig op 10 April 2006, daar gaan we nu proberen achter te komen.  De eerste 11 teams zijn aan de hand van de entry list van de FIA opgesteld. Dit omdat er ook een aantal naamsveranderingen in de tussentijd hebben plaats gevonden.

BMW Sauber F1 Team
Niet heel verrassend natuurlijk. BMW had Sauber overgenomen van Peter Sauber in 2005. In 2008 zouden Nick Heidfeld en Robert Kubica de rijders zijn voor het team.

Honda Racing F1 Team
Net als BMW had Honda ook een team overgenomen, in dit geval BAR. Het team leverede al jaren de motoren en de stap om het team over te nemen was dan ook niet heel verwonderlijk. Vooral omdat de leiding bij BAR er zelf weinig zin in leek te hebben nog. Jenson Button en Rubens Barrichello zouden voor het team uit komen in 2008.

MF1 Racing
In 2006 was MF1 Racing (Midland F1 Racing) nog actief in de Formule 1, 1,5 jaar eerder hadden ze Jordan Grand Prix overgenomen. Als eerder benoemd in een artikel was Alex Shaider al snel klaar met zijn aankoop. Ondanks dat melde MF1 Racing zich wel aan voor 2008. Echter zou het team in 2006 nog overgenomen worden door Victor Muller van Spyker Cars. Om uiteindelijk in 2008 deel te nemen als Force India F1 Team met Adrian Sutil en Giancarlo Fisichella achter het stuur.

Red Bull Racing
Red Bull Racing was in 2006 een van de aanstormende teams in de Formule 1 die het stokje zouden overnemen van Ferrari, Renault en McLaren. In 2008 reden David Coulthard en Mark Webber voor het team.

Mild Seven Renault F1 Team
In 2006 was Renault het te kloppen team in de Formule 1. Fernando Alonso behaalde in zowel 2005 als 2006 de wereldtitel.  In 2008 zou het team met een nieuwe hoofdsponsor rondrijden, ING namelijk. En Fernando Alonso kwam terug van een avontuur bij McLaren in 2007. Naast hem zou Nelson Piquet Jr. plaats nemen.

Scuderia Ferrari Marlboro
Ondanks dat Ferrari vaak hoog van de toren blaast, ook in die tijd, dat ze uit de Formule 1 vertrekken. Kwam het team in 2008 gewoon in actie. Kimi Räikkönen en Felipe Massa reden voor het team.

Super Aguri F1 Team
Het team van Aguri Suzuki maakte zijn debuut in de Formule 1 met de oude Arrows A23 chassis. In 2007 had het team echter flinke stappen gezet. Echter zag het er voor 2008 niet goed uit. Het team had geen geld en een sponsor deal bleek voornamelijk gebakken lucht. Zowel een Indisch consortium onder leiding van de CEO van de Spice Groep en later met Magma Groep voor een eventuele overnamen liepen op niets uit. Op 6 Mei 2008 zwaaide Super Aguri af in de Formule 1.

Scuderia Toro Rosso
In 2006 was Scuderia Toro Rosso het nieuwe speeltje van Red Bull. Het team ging fungeren als Junior of als B-Team van het Red Bull Racing Team. In dit team zouden ze hun eigen talenten laten plaats nemen. In 2008 zouden Sébastien Bourdais en Sebastian Vettel plaats nemen.

Panasonic Toyota Racing
Toyota Racing heeft vanaf het begin dat ze in de Formule 1 kwamen vooral veel geld over de balk gesmeten met weinig resultaat. 2008 bood voor hun nieuwe perspectieven zoals de V8 motor. In 2008 zouden Jarno Trulli en Timo Glock voor het team rijden. Dit zou ook het laatste jaar voor Toyota in de Formule 1 zijn.

Vodafone McLaren Mercedes
Net als Ferrari is McLaren een van de vaste teams in de Formule 1. In 2008 zouden Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen uit komen voor het team.

Williams F1 Team
Net als Ferrari en McLaren een van de vaste teams in de Formule 1. Echter was bij Williams de terug val al ingezet na het seizoen 2006. In 2008 reden Nico Rosberg en Kazuki Nakajima voor het team.

Dit waren de teams die in 2006 ook al op de grid stonden en hun toezeggingen en handtekeningen hadden gezet om vanaf 2008 ook op de grid te staan. Echter was er op de Entry List die de FIA deelde een nieuw team op de lijst.

Prodrive
Prodrive was het team van David Richards, het team is vooral bekend door het inzetten van de Subaru’s in het Rally kampioenschap.  Het team had op de toezegging van de FIA verkregen om deel te nemen in de Formule 1 vanaf 2008. De bedoeling was dat Prodrive het B-Team of Juniorenteam van McLaren zou worden.  Het team zou dan, net zoals Tor Rosso deed, gebruik maken van de een jaar oudere McLarens. Echter zou op Woensdag 24 Oktober 2007 een hoorzitting plaatsvinden in Londen.

Williams had een brief naar de FIA verzonden waarbij het de legaliteit van het team ter sprake zou stellen. Op gronde van Artikel 1.  Voornamelijk omdat men het er niet mee eens was dat ze de een jaar oude McLaren zouden gaan gebruiken. Uiteindelijk zou Prodrive aangeven niet te willen debuteren in de Formule 1. Gesuggereerd werd ook dat het team helemaal niet klaar was voor de Formule 1. Zo zouden er maar een handjevol mensen werken aan het project en was de infrastructuur verre van compleet.

Dit was Prodrive het team van David Richards. Het team had al vaker zijn zinnen gezet op de Formule 1, en nu was het gelukt. Echter zou het team niet verschijnen op de grid in 2008. De bedoeling was dat het team gebruik zou gaan maken van customer cars. Dit wil zeggen, het team zou het B-team of juniorenteam van McLaren worden. Echter is dit niet door gegaan. Daarnaast waren er de geruchten dat Prodrive maar vier man in dienst had.

Dit waren de teams die zeker waren van een plek op de grid, of teams die de toezegging hadden van de FIA om in 2008 op de grid te verschijnen. Echter waren er 22 aanvragen, wie zijn die andere 10 teams of geïnteresseerde?

European Minardi F1 Team Ltd
Paul Stoddart had zijn team in 2005 verkocht aan Red Bull en het team zou als Toro Rosso op de grid verschijnen in 2006. Echter heeft Paul Stoddart er nooit een geheim van gemaakt geïnteresseerd te zijn gebleven in de Formule 1. Hoe groot de kans was dat Minardi terug zou komen op de grid in 2008? Niet heel groot om eerlijk te zijn.
Stoddart gaf in een interview aan dat hij verwachte dat Prodrive van David Richards zou debuteren in de Formule 1. Alleen als de Grand Prix Manufacturers Association (GPMA) zou besluiten om toch nog een eigen kampioenschap op te starten.  We zullen het maar niet hebben over de relatie tussen Mosley en Stoddart!

Jordan Grand Prix
Jordan Grand Prix vertrok net als Minardi aan het van het 2005 seizoen uit de Formule 1. Maar net zoals Minardi werd er bevestigd dat Jordan Grand Prix, onder leiding van Eddie Jordan zich hadden aangemeld voor een entry in 2008.  Gary Anderson bevestigde dit in April 2006 aan de media. Een andere link kon worden gelegd met de vriendschap die Eddie Jordan en Bernie Ecclestone toen nog hadden. Helaas zou Jordan Grand Prix niet verschijnen op de grid.

Direxiv Motorsport
Direxiv was een Japanse team dat zijn strepen in de vele race klassen al had verdiend. En besloten om in 2006 de volgende stap te nemen, de stap naar de Formule 1. Het team had Alexander Wurz en Jean Alesi aangetrokken om het management gedeelte van het team te gaan runnen.  De bedoeling was om heet B-Team te worden van het McLaren team. Direxiv zou van McLaren verschillende onderdelen kopen. Echter had Prodrive hetzelfde idee. Uiteindelijk zou Prodrive verkozen worden door de FIA. Echter kwam Prodrive nooit op de grid doordat de FIA verbood om een complete auto af te nemen bij een team.

Carlin Motorsport
Nadat Carlin Motorsport haar 100e overwinning had geboekt kwam het team met de mededeling dat ze een entry voor het 2008 seizoen hebben ingediend.  Trevor Carlin was ervan overtuigd dat de nieuwe regels die de FIA zou introduceren een goede zet was. Vooral de budget cap die in 2008 zou worden geïntroduceerd was de reden voor het team. Het team had al een nieuwe fabriek gekocht in het zuiden van Engeland. Max Mosley sprak vol lof over Carlin Motorsport voor hun interesse in de Formule 1.

Irvine Racing
Eddie Irvine was al verschillende jaren bezig om actief te worden als Teambaas van een F1 team. In 2004 was hij met Jordan Grand Prix in onderhandelingen. En in 2005 met Minardi. Maar beide keren kwam het niet tot een deal. Echter was Eddie Irvine met zijn Russische zakenpartner Roustam Tariko geïnteresseerd voor een plek op de grid in 2008.

Baram
Baram is misschien een onbekende naam, en dat is niet zo raar. Het was een Amerikaans consortium onder leiding van voormalig BAR-teambaas Craig Pollock. In 2002 hadden ze hun zinnen gezet op het Orange Arrows team dat failliet was. In 2006 kwam het BARAM-team weer tevoorschijn. Craig Pollock had het team ingeschreven voor een entry in 2008. Er werd gezegd dat Samsung en Hyundai sponsoren van het team zouden worden.  Echter kreeg het team al snel te horen dat ze niet zouden worden toegelaten.

BCN Competicion
In 2002 kocht Enrique Scalabroni het F3000 team Nordic Racing en vormde het Spaanse BCN Competicion in 2002.  Het team was een van de vele GP2 teams die een entry hadden ingediend bij de FIA voor een plek op de grid in 2008. Het team werd vooral gedreven door Scalabroni die er geen geheim van maakte dat hij weer in de Formule 1 actief wou zijn. Echter werd er hierna niets meer vernomen van het plan om te debuteren in de Formule 1.

Durango
Durango is een van die autosport teams die vaak gelinkt zijn met de Formule 1. In de jaren 90 werd het team al verschillende keren in verband gebracht met de Formule 1.  En het leek erop dat het team in 2008 wou debuteren. Echter is er vervolgens weinig meer vernomen.

==Rumoured / Non-entries==
Er waren ook teams die genoemd werden die interesse hadden om te debuteren in de Formule 1. Maar die nadien aangaven dat ze geen interesse hadden of niet meer hadden.

Team Penske
Penske was geen onbekende op de grid, in de jaren 70 was het team al actief met veel belovende resultaten. Echter verdween het team na 1976 uit de Formule 1.  Het team kwam in de media voor een eventuele entry in de Formule 1. Echter werd het al snel duidelijk dat Team Penske geen interesse had. En de focus vooral legde op Nascar en Indycar.

Art Grand Prix
Art Grand Prix was een van de top teams in de GP2 series in 2006.  En werd al eerdergenoemd tot een debuut in de Formule 1.  In 2006 werd het team genoemd in de lijst met de geïnteresseerde teams. Echter werd het al vrij snel duidelijk dat het team geen intenties had om te debuteren in de Formule 1. Voornamelijk om de kosten.

Arden International
Arden International was een van de andere top team in de GP2 series. Christian Horner was toen actief als teammanager voor het team. Het team werd genoemd in de media voor een entry in de Formule 1 in 2008. Echter gaf het team al vrij snel aan dat men geen entry had geplaats voor 2008.

Piquet Sports
Piquet Sports was actief in de GP2 en was  een van de team die werden genoemd in de media die interesse zou hebben gehad om te debuteren in de Formule 1 in 2008. Echter gaf Nelsinho Piquet aan dat zijn vader geen entree had geplaats om te debuteren in de Formule 1.

Racing Engineering
Racing Engineering was het team van de Spaanse royal Alfonso Orleans-Borbon. Het team was in 2006 actief in de GP2 o.a. met degelijke resultaten. Het team is bekend van de sponsoring van Repsol en Telefonica en de prachtige liverie die eruit voortkwam. Echter kwam in April 2006 het bericht naar buiten dat het team geen interesse had om te debuteren in de Formule 1. Echter werd er wel aangegeven dat het in de toekomst eventueel wel van zou kunnen komen.

Michael Schumacher Racing
Er waren in 2006 geruchten dat Michael Schumacher een eigen team in de Formule 1 zou willen beginnen. De geruchten werden als eerste door Eddie Jordan de wereld in gebracht.  Echter kwamen er meerdere berichten die deze geruchten leken te bevestigen. Het zou voor Schumacher niet moeilijk zijn geweest om sponsoren te vinden. Er is gezegd dat er gesproken werd over een entree in 2008. Echter is er verder nooit meer iets van vernomen.

Adam Khan Racing
Adam Khan was de rijder voor het Team Pakistan in de A1GP. Team Pakistan, onder de banner van Adam Khan Racing, zou interesse hebben getoond om in de Formule 1 te debuteren in 2008. Of we deze entry serieus moeten nemen?

Tagged